Algemene voorwaarden

Just Business Law

INLEIDING

Deze tekst houdt de Algemene Voorwaarden in die van toepassing zijn op de prestaties die JUST BUSINESS LAW Advocaten voor u uitvoert. Deze voorwaarden vormen, samen met de eventuele afzonderlijke specifieke voorwaarden of een desgevallend afzonderlijke werkopdrachtbrief het contract tussen cliënt en JUST BUSINESS LAW Advocaten..

Afwijkingen op deze Algemene Voorwaarden die beschreven wordt in specifieke voorwaarden of in een aparte werkopdrachtbrief zullen primeren.

In de uitvoering van dit contract zal de term “het Kantoor” of “ons” verwijzen naar JUST BUSINESS LAW Advocaten en “Cliënt” zal verwijzen naar uzelf, uw werknemers en elke derde partij die namens u optreedt.

SAMENWERKING

Taakverdeling

Teneinde de doelstellingen te bereiken is het van primordiaal belang dat er als een team wordt samengewerkt.  Het Kantoor zal Cliënt de diensten leveren die beschreven zijn in de werkopdrachtbrief.  Het Kantoor zal Cliënt adviseren betreffende de mogelijke opties en zal de instructies van Cliënt uitvoeren in zoverre dit voor het Kantoor redelijkerwijze mogelijk en aanvaardbaar is.  Cliënt dient echter te beslissen welke actie het Kantoor moet ondernemen.

Interne procedures

Al het werk dat het Kantoor uitvoert wordt volgens interne procedures nagekeken.  Deze procedures zijn ontworpen teneinde te verzekeren dat al onze geleverde diensten van een consistent hoog kwaliteitsniveau zijn en dat zij verder ook voldoen aan de deontologische regels van de Orde van Advocaten van Antwerpen.

BELANGENCONFLICTEN

Het Kantoor zal Cliënt onmiddellijk berichten indien het op de hoogte wordt gebracht van een belangenconflict en het Kantoor zal mogelijke oplossingen suggereren ten einde een dergelijk belangenconflict uit de weg te ruimen.  Om de kans op een conflict zoveel mogelijk te verminderen dient Cliënt het Kantoor van een mogelijk conflict of van een situatie die een conflict kan doen ontstaan in kennis te stellen van zodra Cliënt er kennis van heeft.

KLACHTEN

Het Kantoor mag Cliënt vragen om ons onmiddellijk in te lichten over eender welk aspect van onze dienstverlening die Cliënt niet bevredigend acht.  Natuurlijk kijkt het Kantoor uit naar alle suggesties betreffende de aard en wijze waarop onze dienstverlening kan verbeteren.  Indien de persoon die de zaken van Cliënt behartigt, zoals vermeld in de werkopdrachtbrief, niet beschikbaar is of de zaak niet kan oplossen zal een (andere) vennoot van het Kantoor de opmerking of klacht van Cliënt met de hoogste zorgvuldigheid behandelen..

DE DIENSTVERLENING

Diensten

Het Kantoor zal haar juridische diensten verlenen in overeenstemming met de bepalingen van deze Algemene Voorwaarden.

Advocaten van het Kantoor

Behoudens indien anders zou overeengekomen zijn, zal het Kantoor de taken toewijzen aan advocaten met voldoende ervaring om een tijdige en economische uitvoering van de opdracht te verzekeren.  Indien dit aangewezen is kan werk onder toezicht uitgevoerd worden door een persoon met de vereiste ervaring, die geen advocaat is.

VERSTREKKEN VAN INFORMATIE

Cliënt dient het Kantoor onmiddellijk elk element ter kennis te brengen dat mogelijkerwijze betrekking zou kunnen hebben op ons optreden of op het advies dat door ons verstrekt wordt evenals elke wijziging hieraan zodat het Kantoor kan beoordelen of het relevant is voor de behandeling van de opdracht

Het Kantoor kan dan ook niet aansprakelijk gesteld worden voor verlies of schade die zou veroorzaakt worden doordat wij ons baseren op informatie die door Cliënt verstrekt werd of ingevolge het niet-accuraat zijn of elk ander gebrek in elk document dat door Cliënt bezorgd werd.

HONORARIA

Berekeningsbasis van honoraria

De honoraria zullen gefactureerd worden overeenkomstig de berekeningsbasis in de werkopdrachtbrief. Indien een dergelijk document niet bestaat, zullen de honoraria gefactureerd worden op basis van de uurtarieven die van toepassing zijn op het moment van het toewijzen van de opdracht en die beschikbaar zijn op uw verzoek..  In elk geval zullen onze tarieven van tijd tot tijd herzien worden.

Criteria

De honoraria die het Kantoor toepast reflecteren de tijd die besteed werd, de aard, complexiteit en waarde van het gedane werk en, indien toepasselijk, het dringende karakter, inherente risico’s en het gebruik van technieken, expertise, onderzoek en know-how die door ons ontwikkeld werden.

Raming van erelonen

Elke raming van erelonen wordt door het Kantoor te goeder trouw opgesteld en is enkel richtinggevend..

De geraamde prijs kan beïnvloed worden door factoren die buiten onze controle vallen en Cliënt zal, indien mogelijk, in kennis stellen wanneer de raming naar alle waarschijnlijkheid overschreden zal worden.

Uitgaven en kosten

Naast onze erelonen is het mogelijk dat specifieke kosten worden gemaakt.  Deze behelzen onder meer specifieke portkosten, kosten van (expertise) onderzoek, kosten van opzoekingen en onderzoek in verband met eigendom, gerechtskosten, schattingskosten, kosten van externe raadgevers, en buitenlandse juridische kosten.

De kosten van aanzienlijke verplaatsingen (lange afstanden met de wagen, trein of vliegtuig) en/of hotel- en verblijfskosten kunnen afzonderlijk gefactureerd worden.

Specifieke uitgaven en kosten zijn niet in onze erelonen begrepen en zullen aan Cliënt gefactureerd worden zodra zij gemaakt werden en voor hun exacte bedrag.

Uiteenlopende kantoorkosten die niet begrepen zijn in onze uurtarieven zijn ondermeer kopieerkosten, faxkosten, telefoonkosten, vervoer- en secretariaatskosten..

Deze zullen Cliënt aangerekend worden door middel van een forfait van 8%  van onze erelonen.

Facturatiedetails

Bij elke factuur wordt een kort overzicht gevoegd van het werk dat gefactureerd wordt.

Periodieke facturatie

Het Kantoor factureert op maandelijkse basis tenzij anders zou bepaald zijn in de werkopdrachtbrief.

Voorafbetalingen

Het Kantoor kan Cliënt van tijd tot tijd vragen een voorafbetaling te doen die betrekking heeft op erelonen en uitgaven die zullen gegenereerd worden in de daaropvolgende weken of maanden, naargelang de voortzetting van de zaak.  Dit is een gebruikelijke praktijk tussen advocaten en hun cliënten en laat ons toe vertragingen bij de behandeling te vermijden.  Wij kunnen verdere voorafbetalingen voor honoraria en kosten vragen naargelang de evolutie van de zaak. Wanneer we deze betalingen op een factuur aanrekenen zal dit op deze factuur worden vermeld.  Dergelijke voorafbetalingen zullen in rekening worden gebracht bij het opstellen van de uiteindelijke factuur. Het is evenwel belangrijk op te merken dat de totale honoraria en kosten de gedane voorafbetalingen kunnen overschrijden.

Betaling van facturen

Alle facturen zullen opgesteld worden in EURO en zijn onmiddellijk betaalbaar. Elke opmerking betreffende een factuur dient gemaakt te worden binnen de 5 dagen te rekenen vanaf de ontvangst ervan.  Indien facturen niet betaald zijn binnen 14 dagen te rekenen vanaf de ontvangst ervan, behouden wij ons het recht voor intresten aan te rekenen vanaf de 15e dag volgend op de uitgifte van de factuur a rato van 10 procent en dit van rechtswege en zonder ingebrekestelling.  Wij behouden ons tevens het recht voor het verstrekken van diensten op te schorten of te beëindigen indien een factuur niet wordt betaald binnen 30 dagen te rekenen vanaf de ontvangst.

Voor het overige verwijzen wij naar de Wet van 2 augustus 2002 betreffende de bestrijding van de betalingsachterstand bij handelstransacties gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad van 7 augustus 2002.

DERDENGELDEN

Alle gelden die door derden aan ons worden betaald in het kader van de behandeling van een dossier zullen op een aparte derdenrekening geboekt worden, afzonderlijk van de ereloonrekening van het Kantoor.  Gelden op de derdenrekening kunnen, in de gevallen voorzien door onze beroepsregels, worden aangewend voor de betaling van erelonen en kosten, na Cliënt voorafgaandelijk te hebben ingelicht.

VERTROUWELIJKHEID

Vertrouwelijkheid

De zaken van onze cliënten en de informatie die wij ontvangen tengevolge van uw instructies zullen te allen tijde strikt vertrouwelijk behandeld en bewaard worden.

Bekendmaking

Niettegenstaande artikel 9.1 zullen wij het recht hebben vertrouwelijke informatie van of betreffende onze cliënten bekend te maken aan:

  • onze of uw verzekeraars;
  • auditors of elke andere professionele adviseur die door Cliënt of het Kantoor zijn aangesteld;
  • Elke derde partij in zoverre dit vereist wordt bij wet of reglementering.

Contractuele verplichtingen

De bepalingen van de clausules 9.1 en 9.2 zullen van toepassing blijven na de beëindiging of het verstrijken van deze Algemene Voorwaarden.

ELEKTRONISCHE COMMUNICATIE

Het is mogelijk dat het Kantoor met Cliënt via e-mail communiceert. Het Kantoor zal niet verantwoordelijk kunnen gehouden worden voor een niet-toegelaten onderschepping, de herverzending, het kopiëren of het lezen van e-mails, inclusief elke bijlage, noch voor het effect op een computersysteem van e-mails, bijlagen of virussen die hierdoor kunnen overgebracht worden.

DOCUMENTEN

Terugbezorgen van het dossier

Op verzoek en zodra al onze facturen betaald zijn, zal het Kantoor alle dossiers en documenten die werden opgesteld en ontvangen gedurende de dienstverlening aan Cliënt terugbezorgen.  Het Kantoor behoudt zich het recht voor een kopie te bewaren van de documenten die Cliënt worden terugbezorgd.

Bewaren van documenten

Het Kantoor bewaart haar dossiers normaal gedurende een periode die niet langer is dan vijf jaren te rekenen vanaf het afsluiten van de zaak.

Teruggave van toevertrouwde documenten

Op verzoek zal het Kantoor alle documenten die door Cliënt of diens aangestelden werden overgemaakt, terugbezorgen.

AANSPRAKELIJKHEID

Zorg

Alle redelijke kennis en zorg zal worden aangewend bij het verlenen van de diensten.

Huidige wetgeving

Onze diensten worden verleend overeenkomstig:

  • ons begrip van de huidige professionele praktijken en richtlijnen;
  • de gepaste interpretatie van de wetten, rechterlijke beslissingen, regelgevingen en interpretaties van de wetten die gelden op de datum van de adviesverlening.

Het is mogelijk dat er zich wijzigingen voordoen in de wet en in de interpretatie ervan alvorens uitvoering wordt verleend aan ons advies.  Het Kantoor kan geen aansprakelijkheid aanvaarden voor wetswijzigingen of wijzigingen aangaande de interpretatie ervan die zich voordoen nadat het Kantoor Cliënt haar advies verleend heeft of die op het moment van de adviesverlening redelijkerwijze door ons niet konden gekend zijn.

Uitsluiting

In geen enkel geval zullen het Kantoor, de vennoten of advocaten aansprakelijk zijn voor verlies, schade, kosten of uitgave die op elke mogelijke manier zou zijn ontstaan uit of in verband staan met een foutieve verklaring die op een oneerlijke, opzettelijke of roekeloze manier werd geuit, inclusief verzwijging of enig ander gedrag door elke andere persoon.

Indien enig verlies door het Kantoor zou geleden worden of indien enige vordering door een derde partij tegen het Kantoor zou ingesteld worden, tengevolge van de tekortkomingen van Cliënt, diens daden of nalatigheden zoals hierboven beschreven, behoudt het Kantoor zich het recht voor het volledige bedrag van alle daaropvolgende verliezen volledig op Cliënt te verhalen.

Beperking van aansprakelijkheid

In bepaalde situaties kan het voorkomen dat het Kantoor benadeeld wordt tengevolge van afspraken van Cliënt met andere adviseurs betreffende de beperking van hun aansprakelijkheid ten opzichte van Cliënt.  Dergelijke situatie kan zich voordoen wanneer het Kantoor één van de adviseurs is van Cliënt deze een aansprakelijkheidsbeperking overeengekomen is met één of meerdere van de overige adviseurs van Cliënt.  Indien zulks zich zou voordoen in omstandigheden waarin het Kantoor normaal hoofdelijk aansprakelijk zou zijn met de andere adviseurs in het kader van een bepaalde vordering, gaat Cliënt ermee akkoord dat de positie van het Kantoor niet negatief zal beïnvloed worden door de beperking van de mogelijke aansprakelijkheid van die andere adviseur.

De aansprakelijkheid van het Kantoor en zijn advocaten betreffende de inhoud van het juridisch advies en de bijstand die verleend wordt zal beperkt zijn tot de maximale dekking die beschikbaar is onder onze beroepsaansprakelijkheidsverzekering. Op uitdrukkelijk verzoek zal Cliënt kennis kunnen nemen van de inhoud van deze beroepsaansprakelijkheidsverzekering.

Ontwerpen en Implementatie

Ontwerpdocumenten die door het Kantoor verstrekt worden maken niet ons definitief advies uit.  Onze conclusies zullen slechts vervat zijn in het uiteindelijke geschreven advies.  Het Kantoor zal niet gehouden zijn tot het opstellen, of voorbereiden van eender welk document dat nodig is om uitwerking te verlenen aan het verleende advies tenzij schriftelijk anders werd overeengekomen.

BEËINDIGING

Beëindiging

Het Kantoor behoudt zich het recht voor niet langer voor Cliënt op te treden indien dit opportuun wordt geacht.  Het Kantoor zal Cliënt al het werk dat verricht is tot op datum van de beëindiging van onze instructies pro-rata factureren alsook kosten die werden opgelopen bij het beëindigen of overdragen van de zaak.

Insolventie

Het Kantoor kan de dienstverlening schriftelijk met onmiddellijke ingang beëindigen indien Cliënt betrokken wordt in een gerechtelijk akkoord of indien er redenen voorhanden zijn om te geloven dat Cliënt niet in staat zal zijn diens schulden te betalen wanneer deze opeisbaar worden.

ALGEMEEN

Toepasselijk recht en bevoegde rechtbank

Deze Algemene Voorwaarden worden beheerst door en geïnterpreteerd in overeenstemming met de wetten van het Koninkrijk België.

In geval van geschil zullen enkel de hoven en rechtbanken van Antwerpen bevoegd zijn.

Onderaanneming

Het Kantoor behoudt zich het recht voor een beroep te doen op consultants en onderaannemers die ons bijstaan bij het leveren van elk deel van de diensten.

Een verwijzing naar “ons personeel” in deze Algemene Voorwaarden houdt ook het personeel in van de consultants en onderaannemers.

Overmacht

Geen van de partijen bij deze Algemene Voorwaarden kan aansprakelijk gesteld worden voor vertraging of tekortkoming wat betreft het vervullen van diens verplichtingen onder deze Algemene Voorwaarden die te wijten is aan oorzaken die zich situeren buiten een redelijke controle.  Dergelijke oorzaken omvatten, zonder dat deze opsomming exhaustief is, onder meer brand, overstromingen, overmacht, handelingen en reguleringen van elke regerings- of supranationale overheid, oorlog, opstand, staking, lock-out en collectieve arbeidsgeschillen.

Afstand

Elke vertraging bij het afdwingen van de bepalingen of voorwaarden van deze Algemene Voorwaarden zal de rechten en bevoegdheden die uit deze Algemene Voorwaarden ontstaan op geen enkele wijze aantasten of beperken.  Elke partij bij deze Algemene Voorwaarden zal slechts geacht worden verzaakt te hebben aan zijn rechten voortvloeiend uit deze Algemene Voorwaarden, indien zulke afstand schriftelijk bevestigd werd aan de andere partij.

Rechten van derde partijen

Derde partijen zijn niet gerechtigd rechten of aanspraken in te roepen op basis van deze Algemene Voorwaarden.